Grifikkort

Nvidia historien

Nvidia historien

En kort historie om Nvidia Grafikkort

Siden Nvidia blev dannet tilbage i midten af 90’erne har de været en af de helt store spillere indenfor grafikkort til computere. Og siden da har deres popularitet og markedsandel nærmest kun vokset med tiden. I dag er de ubestridt den førende GPU producent, og i anden halvdel af 2020 solgte de hele 64% af alle grafikkort verden over. 

Deres første grafikkort, kaldet NV1 tog hele 2 år at udvikle, og dengang kunne den banebrydende teknologi både levere 2D og 3D, ligesom kortet også indeholdt hardware til at afspille lyd. Selvom NV1 kortet var designet til computere, var denne kombination lige noget for SEGA, og de hoppede med på bølgen ved at installere NV1 kortene i deres SEGA Saturn konsol. Kortet i sig selv var ikke videre nogen success, men kombinationen af salgene til computere og konsoller gjorde dog at Nvidia kunne forblive kørende som virksomhed, og de begyndte at udvikle næste generation. 

Nogenlunde på samme tid udviklede Microsoft den første udgave af DirectX, hvilket viste sig at blive lidt af et problem, da NV1 kortet ikke kørte på samme underliggende teknologi. Ydermere brød samarbejdet med SEGA hurtigt ned, og Nvidia måtte derfor ty til nye metoder.

RIVA 128 TNT

I 1997 kom RIVA 128 kortet på markedet, og det var noget der kunne mærkes. Nvidia havde lært af deres første grafikkort, og RIVA 128 var optimeret til at bruge industri standarderne OpenGL og Direct3D hvilket gjorde at gamere verden over kunne benytte kortet til dets fulde potentiale.

Allerede året efter kom RIVA TNT kortet så på banen, og dette skulle vise sig at være et godt valg. På det tidspunkt var det mest populære kort Voodoo2, udviklet af 3dfx, men Nvidia’s grafikkort var både hurtigere og billigere og tog derfor hurtigt over som et af de mest populære valg. Det var også med dette kort at Nvidia for alvor begyndte at fokusere på løbende opdatering af deres drivere, endnu et plus i forhold til deres konkurrenter.

I slutningen af årtusindet afslørede Nvidia GeForce 256. Dette markerede et betydeligt skift i terminologien og teknologien. Mange af de beregninger som før var blevet kørt på processoren, blev nu flyttet over til grafikkortet, og det medførte store spring i ydelsen. De brandede også deres grafikkort som GPU (Graphics Processing Unit) fremfor de traditionelle (Video cards) for virkelig at fremhæve deres revolutionære teknologi. 

Siden da gik det hurtigt for virksomheden, og de kom derefter med en række produkter i stribe. Siden starten forstod de vigtigheden ved at udvikle kort der passede til Microsoft’s software arkitektur såsom DirectX, og gjorde således at de allerede dengang var en af de foretrukne producenter til PC gaming over hele verden. Dette medførte dog et skift i deres strategi; hvor de før havde haft success med billigere kort, fokuserede de nu mere på at lave nogle af markedets dyreste og bedste. Dette gav dem mere troværdighed i manges øjne, dog på bekostning af deres markedsandel.

Der skulle dog ikke gå længe før de igen begyndte at fokusere på hele spektret af PC brugere. For eksempel var deres GeForce 6600 et yderst populært kort som ikke kostede alverden, men stadig gav knaldgod ydelse, især sammenlignet med konkurrenterne. 

GTX Serien

GTX Serien er nok nogle af de grafikkort vi alle kender til, og deres understøttelse af Microsoft’s DirectX, samt deres direkte samarbejde mange af de største spilproducenter har betydet at Nvidia virkelig domineret indenfor branchen til især spil.

RTX serien er den nyeste gren af deres grafikkort, hvor især RTX 2080 TI har været omtalt som et af de bedste kort nogensinde. Er du interesseret i at læse mere om RTX kort kan du klikke her for at læse om deres nyeste grafikkort som blev offentliggjort i starten af september 2020. Disse kort har taget internettet med storm, og med god grund.

Uanset hvilket Nvidia kort man vælger har man altid fået kvalitet, og det har været en af årsagerne til Nvidia i dag kendes verden over af både gamere såvel som professionelle.